داروي ضد ايدز ايراني از وزارت بهداشت مجوز توليد گرفت

خبرگزاري فارس: معاون وزير بهداشت از صدور مجوز داروي گياهي ضد ايدز ايراني و جريمه دارندگان داروي قاچاق به ميزان 10 برابر ارزش محصولات قاچاق شده خبر داد.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، رسول ديناروند امروز در حاشيه نمايشگاه داروهاي گياهي در مركز آفرينشهاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در جمع خبرنگاران گفت:‌ داروهاي گياهي در كشور ما به علت تنوع گياهان دارويي و سابقه تاريخي آن در طب سنتي گنجينه ارزشمندي است كه متاسفانه سهم اندكي از كل داروهاي مصرفي ما را تشكيل مي‌دهد و بين 3 تا 5 درصد داروهاي مصرفي مردم گياهي است.
وي ادامه داد: افزايش توليد و مصرف داروهاي گياهي و رساندن ميزان مصرف آن به 10 درصد داروهاي مورد نياز مردم يكي از اولويتهاي وزارت بهداشت است به همين علت طي يكسال گذشته تعداد داروهاي گياهي مجوز گرفته از وزارت بهداشت از 148 قلم به 218 قلم رسيده است.
وي ادامه داد: صادارات داروهاي گياهي از ايران هنوز جايگاه مناسبي ندارد و حداكثر سالانه به 15 ميليون دلار مي‌رسد كه افزايش توليد، مصرف و صادارت اين داروها جزو سياستهاي وزارت بهداشت است.
وي گفت: برخي از داروهاي گياهي ايراني فرآورده‌هاي منحصر به فردي است كه در اروپا و ژاپن متقاضي دارد، داروهايي كه مشابه شيميايي هم ندارند كه از جمله آن مي‌توان به داروي گياهي ضد ايدز ايراني كه اخيرا از وزارت بهداشت مجوز گرفت اشاره كرد و به زودي مراحل توليد و ورود آن به بازار طي مي‌شود.


* وزارت بهداشت و عطاريها

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت هنوز نظارت مستقيم بر عطاريها ندارد اما كميته نظارت بر گياهان دارويي در وزارت بهداشت تشكيل شده و اميدواريم تا پايان امسال دستور العمل نظارت بر عطاريها تدوين و اجرايي شود مصرف گياهان دارويي را مردم با اطلاعاتي كه دارند با مسئوليت خودشان از قديم انجام مي‌دهند اما وزارت بهداشت در جاهايي كه مصرف يك ماده خطر احتمالي براي سلامت مردم دارد، وارد مي‌شود.
ديناروند در مورد نظارت بر مواد غذايي گفت: يكي از برنامه هاي جديد وزارت بهداشت نظارت بر مواد غذايي در سطح عرضه است در حالي كه در گذشته اين نظارت بيشتر در سطح توليد بود، اين كار با مصوبه جديد شوراي عالي سلامت كه به رياست رئيس جمهور تشكيل مي شود با عنوان طرح pms شروع شده و به سرعت در حال گسترش است.


* نظارت وزارت بهداشت بر مواد غذايي

وي افزود: نظارت وزارت بهداشت در سطح عرضه مواد غذايي امسال بيشتر معطوف به مواد غذايي پر مصرف مانند روغنهاي خوراكي، لبنيات، مواد پروتئيني و پسته است، موادي كه احتمال آلودگي آنها بيشتر است مانند پسته كه احتمال بالا بودن ميزان افلاتوكسين آن وجود دارد يا مواد پروتئيني كه فرآورده هاي بدون مجوز و كم كيفيت آن در بازار وجود دارد، از سال آينده نيز حيطه اين نظارتها با همكاري دانشگاههاي علوم پزشكي گسترش مي‌يابد.

* سلامت پسته ايراني

وي گفت: كمتر از 10درصد پسته هاي ايراني كه در سال 85 با مجوز وزارت بهداشت به اروپا صادر شده‌اند برگشت شده است و بيش از 90 درصد آن استاندارهاي سختگيرانه اروپا را داشته است با اين حال مقدار زيادي از پسته هاي ايراني از وزارت بهداشت مجوز نگرفته‌‌اند، برنامه وزارت بهداشت براي ساماندهي اين قضيه تدوين يك استاندارد ملي براي پسته است كه بايد با جلوگيري از عرضه پسته به صورت فله و بسته بندي شدن آن اعمال شود.
ديناروند در مورد داروهاي قاچاق نيز توضيح داد: نظارت وزارت بهداشت بر داروهاي مصرفي مردم در داروخانه‌ها يك نظارت دائمي است و داروخانه‌‌هايي كه داروي قاچاق داشته باشند با تذكر شفاهي، كتبي، تعطيل موقت، باطل شدن پروانه فعاليت و معرفي به مراجع قضايي برخورد مي‌شود و بر اساس قانون جديد مجلس دارندگان فرآورده هاي داروي قاچاق به ميزان 10 برابر ارزش دارو جريمه مي‌شوند.
وي گفت: عرضه هر گونه دارو در سوپر ماركتها ممنوع است و وزارت بهداشت ضمن برخورد با متخلفان از اين قانون، از سوپرماركتي ها مي‌خواهد در دام شبكه گسترده قاچاق دارو نيفتن
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا